Facebook in criza

Directorul executiv al Facebook, Mark Zuckerberg, a facut public, saptamana trecuta, planul sau de a reorienta reteaua sociala catre criptare si confidentialitate – anuntandu-si intentia de a transforma Facebook-ul dintr-o piata urbana plina de transparenta intr-o platforma care sa ofere utilizatorului mai multa intimitate, potrivit eseului filosofic pe care Zuckerberg l-a postat recent pe profilul sau de Facebook. Discursul in cauza a fost de 3200 de cuvinte, insa Zuckerberg a evitat sa mentioneze faptul ca o gramada de utilizatori au renuntat la reteaua de socializare recent, in urma scandalului Cambridge Analytica. Sunt indicii asupra faptului ca Facebook se afla in prezent intr-o criza mai mare decat ar parea la prima vedere. Cifrele arata faptul ca numarul de utilizatori este intr-o scadere dramatica.

Cele mai recente sondaje de opinie au aratat faptul ca, mai nou, exista o tendinta printre utilizatori sa-si stearga conturile de Facebook. Un sfert din utilizatorii de Facebook din tatele Unite, intrebati de catre Centrul de Cercetare Pew in septembrie anul trecut au declarat ca  si-au sters conturile in cursul anului. Joi, Edison Research a concluzionat ca Facebook a pierdut in jur de 15 milioane de utilizatori in Statele Unite in 2018. De mentionat faptul ca aceste cifre se refera strict la SUA, iar reteaua sociala a pierdut utilizatori la nivel global in urma scandalului cu prelucrarea datelor utilizatorilor sai. Aceste cifre tind sa arate si faptul ca retelele sociale isi pierd, incetul cu incetul, popularitatea pe care o aveau la un moment dat printre utilizatori. Acum cativa ani, Facebook a creat un parteneriat cu compania de rating Nielsen, in care reteaua sociala a fost de acord sa imparta un procentaj lunar cu statisticile privind statisticile de utilizare si datele demografice cu compania de rating.

Potrivit unei analize a activitatii in perioada august 2016 – octombrie 2018, oamenii din Statele Unite petrec mult mai putin timp pe Facebook sau pe Messenger decat obisnuiau pana atunci – aproximativ 10% mai putin timp pe utilizator in orice luna a statisticii respective, iar aceste cifre continua sa scada progresiv. Este un fapt ce se aplica pentru orice categorie de varsta. De exemplu, utilizatorii americani cu varste de peste 18 ani au petrecut 10% mai puțin timp pe Facebook in octombrie 2018 decat au in octombrie 2017. In septembrie 2018, persoanele cu varste cuprinse intre 25 si 44 de ani au petrecut cu 25% mai putin timp pe Facebook si Messenger decat in anul precedent. Același lucru a fost valabil si pentru copiii de 55-64 de ani. In cateva luni, persoanele cu varsta cuprinsa între 18 si 24 de ani au folosit Facebook cu peste 30% mai putin decat il foloseau cu un an in urma.

Dupa cum am mentionat mai sus, aceste cifre reprezinta doar o fractiune din utilizatorii Facebook – compania adesea laudandu-se cu 2.3 miliarde de utilizatori in intreaga lume, din care mai putin de 10% sunt în Statele Unite. Cea mai mare parte a veniturilor companiei provine de la utilizatorii din SUA si din Europa, locuri in care Facebook a inceput sa piarda mult public. Nu pot sa concluzionez decat faptul ca acest anunt al lui Zuckerberg reprezinta o incercare disperata de a gestiona aceasta criza in care reteaua sociala se afla de mai bine de un an.