Mariile companii tech si rolul lor in crizele imobiliare din Statele Unite

Statele Unite trec printr-o oarecare criza imobiliara, in special in anumite zone mai “exotice” ale tarii. Cu alte cuvinte, preturile pentru un apartament cresc din ce in ce mai mult, intr-un raport direct proportional cu populatia care ramane pe strazi sau in centre pentru oamenii homeless din cauza acestui lucru. Pur si simplu a detine un apartament in anumite zone devine un lucru prea imposibil pentru acea categorie de cetateni cu buget minim sau mediu. Evident, nu e vorba despre o criza care afecteaza intreaga tara, insa sunt o multime de zone afectate. Ce legatura au mariile corporatii din tech in toata aceasta chestiune? E simplu, zonele cele mai afectate sunt cele in care aceste corporatii isi iau sediul. Si se extinde pe o suprafata suficient de mare incat sa conteze. Ca altfel nu li s-ar fi atras atentia nici uneia dintre aceste companii in legatura cu criza imobiliara. Ideea e ca industria tech este atat de afectata de nenumaratele scandaluri in materie de date ale utilizatorilor si confidentialitate, politici antitrust, moderare neadecvata a continutului, samd incat nici una dintre companiile respective nu vrea sa aiba si aceasta problema in portofoliu. 

Cu alte cuvinte, aproape fiecare dintre companiile responsabile pentru aceasta situatie au inceput sa investeasca sume de bani in a rezolva aceasta criza. Un exemplu sunt cei de la Apple, cu sediul in Copertino, in zona Californiei. California este unul dintre orasele afectate puternic de aceasta criza imobiliara, iar cei de la Apple au luat hotararea de a dona pana la 2.5 miliarde de dolari pentru a rezolva situatia. Sunt bani investiti in proiecte precum un fond de investitii pentru locuinte, un fond cu finantare si asistenta acordat special pentru cei care, o donatie a terenurilor sale din San Jose si un fond pentru a finanta imprumuturi si subventii pe termen lung astfel incat cetatenii cu bugete mici si medii sa-si poata permite achizitionarea unui apartament. 

Si Apple nu e singura corporatie care a recurs la o asemenea masura. Cei de la Google au donat si ei 1 miliard de dolari pentru a remedia criza de locuinte din Bay Area. Gigantul motor de cautare a donat si un teren, in valoare de 50 milioane de dolari, care urmeaza a fi folosit pentru construirea a 15.000 de locuinte pentru persoanele cu venituri medii si mici. Alti bani au venit direct intr-un fond pentru constructia a 20.000 de locuinte in San Franscisco. De mentionat faptul ca cei de la Google au fost primii care au facut astfel de donatii, in luna iunie a anului. Toate celelalte companii s-au luat dupa Google, probabil pentru ca presiunea asupra acestora era una din ce in ce mai mare.

Astfel, si cei de la Facebook au facut o donatie similara saptamana trecuta. Sau mai degraba promis. Un miliard de dolari pentru a ajuta regiunea Menlo Park, tot in California. Dar si in alte zone ale orasului unde preturile locuintelor au crescut semnificativ. In afara de zona Copertino, din motive evidente.