O scurta istorie a hip-hopului din Romania, din 90 si pana in 2000

Hip hop-ul a aparut prin anii 60, in New York, si a ajuns in mainstream prin anii 80 prin Statele Unite. Emcee ca Tupac sau Biggie Smalls au contribuit la raspandirea rapului in afara Americii, si usor usor a prins si prin alte tari. In Romania, cultura hip-hop a patruns in tara in primii ani de dupa Revolutie, atunci cand tinerii de atunci au capatat, pentru prima oara, acces liber la muzica din afara, dar mai ales dintr-o dorinta de a se manifesta si exprima artistic in noul context politic si social plin de probleme al anilor ’90. In vremea respectiva, nu era internet, se cumparau casete aduse in tara  prin contra-banda, se cumparau albume. Cine asculta rap il si facea. La inceput, ori erau copiate si traduse piesele din America, ori artistii sau trupele aparute in perioada respectiva cantau piese in engleza. In primii ani din 90, au inceput sa patrunda si pe la radio, existand posturi independente, precum „Hip-Hop Radio Show”, realizata de DJ Sleek alaturi de Daddy Love si Abdul Shabbazz intre 1991 si 1992, pe Radio Nova 22. Emisiunea respectiva nu a mai primit licenta din cauza exprimarii impotriva clasei politice, evident. 

In perioada respectiva au inceput sa apara si primele trupe autohtone. Prima formatie de rap din Romania este considerata trupa Vorbire Directa, formata din MC Robby si DJ Cristi, insa cu o activitate extrem scurta, din ‘93 pana in ‘95, perioada in care au scos doar trei piese. Apoi au aparut si cei de la Cimitiru Bellu, cu Marian Velicu „Colonelu’” si „Bobby” Georgescu, care au capatat putin mai multa popularitate prin piesele lor cu caracter anti-social, dar si prin conflictul lor cu M&G

Apare la scurt timp si R.A.C.L.A. (Rime Alese Care Lovesc Adanc), una dintre cele mai influente trupe de rap din Romania, formata din frații Ionescu, Calin si Dan, aka Rimaru si Clonatu’. R.A.C.L.A, care in 1995 a lansat „Rap-sodia efectului defectului”, primul album de hip hop romanesc. Dupa retragerea lui Clonatu’ in 1997, trupa a cunoscut o perioada in care si-au schimbat componenta des, cu K-Gula si ulterior Connect-R cantand alaturi de Rimaru pe viitoarele albume. Cam in aceeasi perioada au aparut si Parazitii, B.U.G. Mafia, Getto Dacii, Morometzii, Da Hood Justice, urmate prin 96-98 de trupe ca La Familia sau Controlul Tehnic de Calitate (C.T.C). 

Cum hip-hop-ul american era impartit intre East Coast si West Coast, nu a durat mult pana sa apara un astfel de conflict si intre trupele de la noi. Creandu-se astfel doua grupari: R.A.N.-S. (Racnetul Agoniei Nationale – Sindicat), cu directia Est (R.A.C.L.A., Parazitii pentru o scurta perioadă, Delikt, Da Hood Justice, Klansmen sau Getto Daci), și Cartelul (B.U.G. Mafia, La Familia, Gangsta Clique, Brotha In Black, M&G sau Demonii), cu accente dinspre Vest, conflicte ce au dus ulterior si la o rivalitate a cartierelor din Bucuresti. Cel mai notabil fiind conflictul intre R.A.C.L.A., trupa din Gara de Nord, si B.U.G. Mafia din Pantelimon.