Site-urile care au butonul de „Like” pe pagini ar putea fi amendate

Acest lucru ti s-ar putea parea o gluma, insa nu este nici pe departe una. Dimpotriva, este chiar o masura luata de cei de la Uniunea Europeana, care sustin ca s-au saturat ca proprietarii de site-uri sa aiba butonul de „like” pe Facebook pe paginile sale si ca acestia ar putea fi amendati in cazul in care sunt dati in judecata. Aparent, ti s-ar putea parea un motiv banal, insa in domeniul tech exista colaborari inedite, total necunoscute publicului larg. Intre o multime de site-uri, as putea spune. De aici vine si decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care a decis ca proprietarii de site-uri pot fi trasi la raspundere in cazul in care se constata ca transmit date catre Facebook fara acordul utilizatorilor, ceea ce se intampla atunci cand un utilizator acceseaza o pagină de web ce are un buton de „like”, indiferent daca acel utilizator a apasat butonul sau nu.

Cu alte cuvinte, atunci cand accesezi o pagina, respectivul site web are dreptul sa-ti preia datele. Cel putin datele cu care accesezi site-ul respectiv, precum IP-ul. Ei bine, prin faptul ca o pagina web dispune de un astfel de link catre pagina lor oficiala de Facebook, le da gigantilor retelei de socializare posibilitatea ca acestia sa-ti preia datele. Adica sa stie ca ai accesat site-ul respectiv. Si sa te trezesti cu o reclama in legatura cu domeniul pe care era site-ul respectiv atunci cand te uiti din nou in feed. Desigur, tie poate nu-ti pasa, doar ca inseamna faptul ca Facebook are un control mai mare asupra internetului decat ai fi crezut. Sau decat te-ar fi interesat, in orice caz. Concluzionand, platforma lui Mark Zuckerberg colecteaza informatii despre tine și prin intermediul acestor butoane albastre pe care le vezi pe mai toate site-urile pe care le vizitezi. Astfel, reteaua sociala stie exact ce pagini vizitezi, cat timp petreci pe ele si așa mai departe, apoi poate sa faca un profil foarte exact. Si te mai alegi cu o reclama din aia enervanta cadou.

Ce ar putea schimba pe viitor aceasta lege?

Sincer? Mai nimic. Aceasta decizie n-o sa-i opreasca vreodata pe cei de la Facebook sau alte companii care au widget-uri similare sa mai ofere aceasta optiune proprietarilor de site-uri. Cu toate ca, cel putin de acum, platformele web ar trebui sa obtina consintamantul utilizatorilor inainte de a trimite date catre Facebook. Si o sa-ti apara cand accesezi un site de genul exact ce-ti apare si cand accesezi un site de stiri, daca esti sau nu de acord cu date sau reclame, caci pot fi dati in judecata pe tema acestor subiecte. Si pot pierde o gramada de bani in procese. In acest moment, datele tale sunt trimise la reteaua sociala de indata ce ti s-a incarcat pagina, fara ca tu sa ai vreun cuvant de spus in aceasta privinta. Pe viitor, site-urile ar trebui sa schimbe aceasta strategie pentru a mai putea supravietui neamendate. Un exemplu concret este magazinul german de haine Fashion ID, dat in judecata pentru ca a trimis datele personale ale utilizatorilor catre Facebook.