Tehnologia deepfake prezinta un risc pentru alegerile din 2020

Anul acesta vin alegerile prezidentiale in Statele Unite si toata lumea se teme de faptul ca retelele sociale nu vor fi in stare sa gestioneze aceasta situatie cum trebuie. Iar retelele sociale pot avea o mare influenta asupra rezultatului unor alegeri, mai ales atunci cand vorbim despre America si tarile mai civilizate. Daca in 2016, a fost mare tam-tam in ceea ce priveste interventia ruseasca in alegeri (felul in care Putin l-ar fi ajutat pe Trump sa devina presedintele SUA), si mai toate platformele social media, in special Facebook, au fost cazut responsabile pentru lack of foresight (ca nu au anticipat si nu au gestionat bine acest lucru), atunci situatia e mult mai grava acum. Vorbim despre deepfake, o tehnologie prin care poti face o persoana sa para ca a facut sau a spus un anumit lucru, cand de fapt persoanei respective nici prin cap nu i-au trecut astfel de actiuni. Cum spunea un utilizator acum ceva vreme, o sa ajungem sa ne fie dor de vremurile in care puteam avea incredere in videoclipuri, exact la fel cum acum tanjim dupa vremurile in care puteam avea incredere in fotografii. Vorbe mari. 

Deocamdata, aceasta tehnologie deepfake nu are o expunere atat de mare pe internet incat sa aiba oricine acces la astfel de falsuri. Insa, imagineaza-ti haosul pe care l-ar cauza un o astfel de tehnologie daca ar fi accesibila publicului larg. Problema se va agrava in cel mai scurt timp posibil, e un lucru de care sunt 100% sigur. Software-ul deepfake este deja disponibil online, desi momentan e doar in anumite zone ale deep web si e contra-cost, de cele mai multe ori. Iar daca e in afara deepweb, e bine ascuns de motoare de cautare precum Google, Bing sau chiar si DuckDuckGo. Primele videoclipuri deepfake au fost destul de slabe din punct de vedere al tehnicii, pentru ca au fost realizate prin intermediul a sute sau mii de fotografii falsificate ale unei persoane astfel incat sa para convingatoare. Dupa cum spuneam si mai sus, pentru alegeri ar fi un rezultat haotic. Mai ales pentru faptul ca politicienii duc vieti publice si sunt disponibile o multime de fotografii cu acestia in mediul online. Si chiar cei de la Samsung au declarat, la un moment dat, ca au dezvoltat o tehnica ce ar permite crearea unor videoclipuri false realiste dintr-o singura imagine. Abordarea va fi, aproape sigur, inversata, facand mai usoara productia de videoclipuri deepfake.

Pana acum, s-au facut videoclipuri deepfake cu Mark Zuckerberg laudandu-se cu controlul datelor cu caracter personal (desigur, sub forma de pamflet) si cu Barack Obama, blestemand stirile false. Anul trecut, un videoclip cu Nancy Pelosi a fost modificat pentru a face ca purtatoarea de cuvant a Camerei sa para beata in timpul unui interviu. Tocmai acel videoclip a cauzat controverse in Statele Unite, iar oamenii politici traiesc cu frica ca ar putea fi luati la rand cu astfel de videoclipuri. Si ca aceste videoclipuri ar urma sa aiba o influenta semnificativa pentru rezultatul alegerilor prezidentiale.