Tesla, criticata dupa deschiderea showroom-ului din Xinjiang

Producatorul de masini electrice Tesla a fost criticat in Statele Unite dupa ce a deschis un showroom in controversata regiune Xinjiang din China. Compania, conduss de miliardarul Elon Musk, a deschis showroom-ul din orasul Urumqi in ajunul Anului Nou. Cu toate acestea, miscarea a fost salutata de o multime de personalitati, in special in China. O tara care a fost acuzata de sclavie si genocid impotriva grupului minoritar uigur din regiunea de vest, bogata in resurse a tarii. Senatorul republican Marco Rubio, care a sponsorizat un proiect de lege semnat de presedintele Joe Biden in decembrie, care cere firmelor sa demonstreze ca bunurile importate din Xinjiang nu au fost produse cu munca fortata, a vorbit despre decizia lui Tesla. Rubio a postat pe Twitter: „Corporatiile fara natiune ajuta Partidul Comunist Chinez sa acopere genocidul si sclavia in regiune”. Practic, Tesla este o companie americana cu sediul in Sillicon Valley (un fel de Pipera de San Franscisco), dar atunci cand vine vorba despre business nu exista nici un razboi comercial intre SUA si China. Cel putin nu intre companiile ce provin din cele doua state, in ciuda multitudinii de interdictii din partea celor doua guverne sa faca afaceri intre ele. 

Scott Paul, presedintele industriei Aliantei Americane de Productie, a declarat: „Voi fi direct: orice companie care face afaceri in Xinjiang este complice la genocidul cultural care are loc acolo. Dar actiunile Tesla arata o deosebita lipsa de respect”. Avand in vedere din ce tara provine si in care tara isi doreste sa se extinda, da, este o lipsa de respect din partea companiei detinute de Elon Musk. Dar in afaceri nu exista nationalitate, exista doar profituri. Contactata de catre diverse publicatii din presa americana si britanica, Tesla nu a raspuns imediat unei cereri de comentarii.

In ciuda controverselor de care are parte in tara natala, deschiderea noului showroom Tesla a fost larg salutata de utilizatorii platformei de socializare Weibo, asemanatoare Twitter din China. Un utilizator a postat: „Va multumim pentru extinderea in Xinjiang, la multi ani!”. Altul a spus: „Vedeti, Tesla sprijina dezvoltarea si constructia Xinjiang, spre deosebire de unele companii [n.r. din Statele Unite]”. Ceremonia de deschidere a prezentat un dans al leului, unul specific chinezesc. 

La sfarsitul anului trecut, gigantul american Intel si-a cerut scuze dupa ce a redactat o scrisoare pe care a trimis-o prin care indemna furnizorii sa nu aprovizioneze cu produse sau forta de munca provincia Xinjiang. Scrisoarea companiei a starnit critici in China, cu apeluri la boicot. Intel nu a fost prima companie care a fost supusa presiunii asupra obiectivelor de a respecta sanctiunile legate de Xinjiang, continuand sa isi desfasoare activitatea în China. Si companii precum Nike si H&M, care distribuie haine si alte materiale textile, s-au confruntat cu o astfel de reactie anul trecut, dupa ce si-au exprimat ingrijorarea in ceea ce priveste presupusa utilizare a muncii fortate uigure in productia de bumbac.

Regiunea Xinjiang din China gazduieste o parte semnificativa din populatia uigura musulmana a tarii si au existat acuzatii impotriva guvernului de la Beijing ca ar fi fortat aceste minoritati sa lucreze in cele mai dificile industrii ca si conditii, si posibil ca ar fi initiat si un genocid impotriva acestora. In decembrie 2020, cei de la BBC au publicat o investigatie bazata pe noi cercetari care arata ca China forta sute de mii de minoritati, inclusiv uigurii, sa lucreze manual in campurile de bumbac din Xinjiang. Lucrul manual in campurile de bumbac este o practica ce dateaza de pe vremea in care negrii erau sclavi in Statele Unite, deci ingrijorarile sunt fondate. Beijingul a negat in mod repetat aceste afirmatii.